TV  Finland  ei motivoinut  Ylen johtoa

Huono satelliittivalinta  pilasi TV Finlandin tulevaisuuden heti alkuunsa 1998

 

TV  Finlandin satelliittijakelu syntyi 1998 tuolloin Suomi-Seuran puheenjohtajana  toimineen  Kalevi Sorsan painostuksen tuloksena.  YLE oli aloittanut  radion jakelun satelliiteista jo viisi vuotta aiemmin 1993, mutta television puolella ei ollut samansuuntaista liikettä.  Tämä oli mahdollista, koska radio ja TV olivat Ylessä hallinnollisesti täysin erillään tuohon aikaan.

Aloittaessaan TV  Finland yllätti alaa tuntevat  sijoittumisellaan manner-Euroopassa tuntemattomaan norjalaisen Telenorin asiakkaaksi, taivaspaikassa 1 ast W. Satelliitivalinta haittasi  alusta alkaen ratkaisevasti  TV Finlandin levikin kehitystä.

Ylen radiotoiminta lähetti eurooppalaisesta markkinajohtajasta Eutelsatista yhteistyössä Deutsche Wellen kanssa, paikasta  13 ast E. Se oli laitemyyjille ja -asentajille tuttu, kun taas Telenorin satelliitin taivaspaikka oli usein aivan vieras. Ja  sen  peitto- eli  katselualue oli  manner-Euroopassa suppea  ja tarvittavan lautasen koko useimmiten Eutelsatia suurempi. Kanaria puuttui aluksi kokonaan.  Ylen radio oli käyttänyt  paikkaa 1 ast W palveluun Afrikkaan.

Eutelsatin kautta  jaettu Ylen  radio  oli  saanut muutamassa vuodessa laajan yleisön, koska  esimerkiksi manner-Euroopan taloyhtiöiden antennit olivat usein jo valmiiksi suunnatut siihen. Monilla  ulkosuomalaisilla oli   Eutelsatin vastaanottomahdollisuus jo valmiina  Yleisradion  aloittaessa  radion jakelun sen kautta 1993. Mutta TV Finlandin tilaaminen vaati aina uuden ja erillisen antennin. Siinä tilanteessa radiojakelua  Eutelsatista päätettiin jatkaa ja jopa laajentaakin. YLE lopetti Eutelsatin käytön radion radion jakeluun vasta 2012. 

TV Finlandin satelliittivalintaa neuvoteltaessa 1998  Eutelsat  oli tarjolla  varsin pitkään, mutta  syystä tai toisesta  Pasilassa valittiin norjalainen vaihtoehto. Yle oli  etsimässä ratkaisua, jossa salatun kanavan  tilaushallinta  olisi samalla ulkoistettuna.

Lopputuloksena oli "Pohjoismainen ratkaisu", jossa  pääasiallisen kohdealueen  eli manner-Euroopan  olosuhteita  ei joko osattu tai haluttu  tarkastella. Siirtymää Eutelsatista  Telenorin käyttämään Intelsatiin ei tapahtunut paljonkaan, vaikka samat radiokanava olivat  Telenorin palvelussa  mukana salaamattomina.

Huvittavia  piirteitä

TV Finlandin omalaatuisen satelliittipaikan  heijastusvaikutuksiin liittyi myös huvittavia piirteitä.  Outoon taivaspaikkaan suunnatun antennin hankkineet suomalaiset saattoivat joutua naapuriensa ihmettelyn kohteeksi.  Ranskassa muuan suomalainen rakensikin puulevyistä näkösuojan, jotta sivulta ja takaa  ei huomannut, minne hän oli antenninsa suunnannut.  Saksassa  TV Finlandiin suunnattuja luultiin ihan virheellisesti  Türksatin lautasiksi. TV Finlandin antenni siis saattoi viedä maineen jollain keskiluokkaisella  kadulla.

TV Finland oli hankkeena  Sorsan ja  Suomi-Seuran toiminnanjohtajan I-C Björklundin  Yleisradion  tv-johdolle lähes pakkosyöttämä. Eikä se siten motivoinut Isossa Pajassa suuriin ponnistuksiin.   Radion satelliittijakelun voimakas  kehittäminen  90-luvulla  taas oli mahdollista siksi, että  silloisen Radiotoimialan johto  kannatti  asiaa ja suorittavalla tasolla oltiin siitä innostuneita. 

Ruotsin kansainvälinen satelliittitelevisio on  menestynyt hyvin, koska  se on sijoittunut markkinajohtajasatelliitteihin ja samalla aloittanut maksupäätejakelun. SVT International tarjoaa Suomessakin tutun television koostekanavan sekä  kymmeniä SR:n radiokanavia.   Euroopassa  Ruotsi on nykyisin Eutelsatissa. SVT Internationalin vastaanotto tarvitsee tilauspohjaisen  vastaanottomoduulin, joka toimii sekä laajakaistapohjaisena että  satelliittivastaanottoa varten. Aasiassa ja Tyynen meren alueella  SVT International oli kevääseen 2016 saakka myös satelliitissa (Thaicom).



Televisioyritys  USA:ssa

Yhdysvalloissa  kokeiltiin  Pohjoismaista  television yhteisoimintaa.  Neljän maan julkisen palvelun radio- ja tv-yhtiöt  ja  Ruotsin erillinen tv-yhtiö perustivat yhteisen yhtiön  Scandinavian Channel.  Kullakin  oli 24 prosenttia osakkeista, paitsi Islannin RUV:llä 4.  Tavoitteena ei ollut koteihin suunnattu satellittijakelu, vaan kaapeliverkkojen kautta jaettava kanava.   Paikallinen johtaja oli norjalaistaustainen.

Kanavan markkinointi ja saatavuus oli hidasta. Ohjelmat tekstitettiin englanniksi  ja  tämä nosti myös tuotantokustannuksia.  Toiminta päättyi ilmeisesti 2003.  Menikö  yhtiö suoritustilaan vai onko se ehkä yhä olemassa paperilla, ei ole tiedossa.

Radio Finlandin  Pohjois-Amerikan edustuksella  (John Berky) ei ollut  yhteyttä  Scandinavian Channel - hankkeeseen. Lähetyksissä  saatavuutta kyllä mainostettiin.   Scandinavian Channel  oli  edustettuna  omalla  osastollaan   yhteispohjoismaisessa  FinnFest -tapahtumassa  Torontossa  vuonna  2000. Tuolloin paikalla kerättiin  ilmeisesti toista tuhatta allekirjoitusta  vetoomukseen, jotta  Rogers Cable ottaisi  Scandinavian Channelin jakeluunsa, mutta näin ei tapahtunut. 

Kun Scandinavian Channel - hanke  oli  kaatunut,  Ruotsin SVT  aloitti  Pohjois-Amerikassa   SVT Internationalin jakelun, päätelaitepohjalla.


TV-sivu  Radio Finlandin esitteessä
Vuodesta 1998  TV Finlandilla oli käytössään yleensä  esitteen takasivu.  Tässä esimerkissä ovat näkyvillä  sekä  Eurooppaan suunnattu TV Finland että USA:ssa  jaettu kaapelikanava.

TV-sivu esitteessä






  Paluu  pääasivulle