Katsaus  ulkomaanmedia.net -sivuilla

YLE  Capital FM   toi kansainväliset
uutisradiot  ULA-aalloille  Suomessa


Capitalin levikki 2000

Capital FM:n  kuuluvuussalueet  ja ohjelmisto 2000-luvun alussa.  Kuva on luottokorttikokoisesta  kortista,  jota
jaettiin suurina painoksina. Kokopäiväisen Helsingin taajuuden ohella kanava kuului osan vuorokautta
Turussa, Tampereella, Lahdessa, Kuopiossa ja Jyväskylässä.
Lisäksi Uudellamaalla oli kaksi paikallista  DAB-verkkoa. Niiden  peittoalue oli  hieman suurempi kuin
Espoon ULA:n, taajuudella  97.5 MHz.  Helsingin ulkopuoliset ULA-taajuudet jäivät
pois Radio Peilin (Yle Puhe) laajetessa maaseudulle ULA:lla.  Yle Mondo (ex YLE Capital FM) alkoi kuulua
digi-tv:n alla  radiona  2005.  Jakelu päättyi  2016.


Marraskuussa 1991  YLE  Radio Finland alkoi  releoida  ULA-taajuudellaan  Helsingissä  johtavia  ulkomaisia radioasemia  omien vieraskielisten  lähetystensä lomassa.

Ulkomaanlähetysten kotimainen kanava  oli aloittanut jo  helmikuussa  1978.  Sen kautta  pääkaupunkiseudulla  saattoi  kuunnella  siihen saakka vain ulkomaille  suunnattau  Yleisradion englanninkielistä  ohjelmaa - ja  kielivalikoiman laajetessa myös  saksaa (1985-), ranskaa (1987-) ja  venäjää (1990-). Aseman alkuperäinen tarkoitus oli ollut mahdollisuus  valvoa, mitä maailmalle puhuttiin. Aloitteellisia  lähettimen järjestämisessä oltiin  Ylen jakelutekniikan piirissä  ja  lähetin aloitti  1978  ohjelmansiirtotaajuudella.   Ylen sisällä  asemasta käytettiin aluksi  nimitystä  "Ylen salainen " (vrt Ylen aikainen), koska  kanava ei ollut alkukuukausina kirjoissa  eikä kansissa.

Syksyyn  1991 saakka  kanavan ohjelmistossa  oli  kuitenkin tuntien taukoja vieraskielisten lähetysten välissä.

Johtavat  läntiset ulkomaanradiot olivat  tuolloin jo muutaman vuoden ajan tarjonneet lähetyksiään  "placementtinä" (ohjelmapaikoille sijoittamisena)  radioasemille  omien maittensa ulkopuolella, korvauksetta.   Lukuisat kaupalliset  radiot Suomessa  olivat alkaneet käyttää  BBC:n  suomenkielisiä uutisia  ja  Voice of American  "nuorisoradio"  VOA Europe  kuului monilla kaupallisilla  asemilla  Suomessa etenkin yöaikaan.

Sopimusten järjestäminen Yleisradion kautta tapahtuviin releointeihin ei ollut mitenkään vaikeaa, koska toimintamalli oli  olemassa.  Ulkomaanlähetysten päällikkö  Juhani  Niinistö  otti  asian esille  Hamiltonissa (Ontario, Kanada) kevättalvella 1990 järjestetyn kansainvälisten asemien kokouksen yhteydessä ja monet lupautuivat heti mukaan.

Ulkomaisen ohjelmiston saamiseksi tarvittiin  muutama satelliittivastaanotin, antenneja oli ennestään.  Kytkennät  ohjelmalähteestä toiseen tehtiin ensimmäisten vuosien aikana  automaattikelloilla.  Käyttöön sopi  kiinteistöjä varten suunniteltu  kello.  Siinä olivat valmiina  kytkentämerkintöinä "S1", "S2", jne.  Ne eivät kuitenkaan alun perin olleet tarkoittaneet satelliitteja, vaan  saunoja.

Ensimmäisinä  olivat mukana  Deutsche Welle  saksaksi, BBC World  Service  englanniksi  ja Voice of  American  "VOA Europe" englanniksi.   Koska  samainen VOA:n kanava meni kaupallisillakin Suomessa, Radio Finland pyrki mahdollisimman pian  pääsemään "oikean"  VOA:n  käyttöön, mutta  teknisistä syistä vasta puolentoista vuoden kuluttua  lähteeksi vaihtui  Worldwide English -kanava.   Vuoden 1992 alkupuolella  mukaan saatiin myäs  Radio France Internationale (RFI).   Kanavan pääyleisö oli tuolloin Afrikassa ja  maanosan asiat siten kovasti  esillä. Radio Finland olisi mieluusti lähettänyt esimerkiksi uutiskanavaa Radio France Info,  mutta  Ranskan sisäisten mediasääntöjen takia  Infon lähettäminen ulkomaille ei ollut mahdollista.

Amerikkalaisena lähteenä  asemalle  tuli syksyllä 1993 Voice of American rinnalle  amerikkalaista  "public radiota" edustava  National Public  Radio. Ihan ensimmäinen  non-VOA  tuote oli ollut jo edelliseltä syksyltä  CSpan  Weekly  Radio Journal.   Ohjelma oli otettu puhelinlinjalla  WAMU-radiosemalta Washingtonissa.  Tuossa vaiheessa esimerkiksi NPR:n mahdollinen saatavuus oli vielä epävarmaa. Ilmeisesti Ylen toiminta päänavaajana ja CSpanin katsauksen radiointi  vaikutti näkemyksiin public radion piirissä.

Lontoolaisen  World Radio Networkin kautta  Capitalin ohjelmistoon liitettiin muutamaa vuotta myöhemmin ABC Radio Australia,  Kanadan  CBC ja Etelä-Afrikan SABC.

Kun etenkin eläkeläiset alkoivat viettää pitkiä aikoja  eteläisessä Euroopassa ja  oppivat siellä paikalliskieltäkin, heräsi ajatus  ottaa  asemalle Euroopan "muuttolintumaiden"  uutisohjelmia.  Niiden ajateltiin kiinnostavan etenkin osavuotisesti Suomessa ja etelässä asuvia.  Espanjasta Radio Finland  sai  RNE-radion  uutiskanavan Todo Noticias.   Kyse on radion kotimaisesta kanavasta, ei siis Espanjan  ulkomaanlähetyksistä (Radio Espana  Exterior). Espanjassa onnistui vaivatta, mikä Ranskassa oli ollut mahdotonta.  Portugalin kanssa puhuttiin, mutta siellä ei ollut kiinnostusta  kuulua  Suomessa. Italiasta  RAI  vastasi myöntävästi, mutta mitään ei tapahtunut, ei uusien keskustelujenkaan jälkeen. Lopulta  Juhani Niinistö  soitti  Vatikaanin Radion  johtajalle, jonka hyvin EBU-yhteyksistä tunsi, ja  italiankielisen  Radiogiornalen  lähettämisestä sovittiin oitis. Uskontokytkentäisenä radiona  RV  oli imagollisesti  hieman ongelmallinen, mutta toisaalta  tuohon aikaan  Vatikaanissa elettiin  liberaalia  vaihetta  ja Radiogiornale  ei ollut  mitenkään julistuksellinen.

2000-luvun alussa  muutaman vuoden ajan  Yle  tarjosi Uudellamaalla  alueellista  DAB palvelua, jossa  oli  kaksi vieraskielistä ohjelmavirtaa. Yle World oli vain englanniksi ja  Yle Mondo muilla kielillä.   Noina vuosina  mukana oli joitakin  vain DAB:ssä kuultuja  ohjelmantuottajia, mm Voice of  Russia.

2001 Capital FM alkoi lähettää Kiinan ulkomaanradion (China Radio International) englanninkielistä ohjelmaa. Radio Finland halusi monipuolistaa uutiskuvaa  Aasiasta ja  kevään 2001 Hainanin välikohtauksen aikana tarve oli korostunut.  Releointioikeus järjestyi pikaisella käynnillä Pekingissä.

Uutena avauksena  Capitaliin otettiin 2000-luvun alussa  Pohjoismaiden uutisohjelmia kansallisilla kielillä,  tuottajina  SR, DR ja NRK.  Kesällä 2016 mukana oli ainakin vielä DR.

Yleisradion oma  vieraskielinen tuotanto suunnattiin 90-luvun lopulta Suomeen.  Capitalissa  meni mm  puolen tunnin englanninkielinen, osittain suora, aamuohjelma kl 07.30.  

Yleisradion venäjän täydennyksenä  asema lähetti lähes kymmenen vuoden ajan BBC:n  uutisia venäjäksi. Ne loppuivat  kun  BBC lopetti venäjänkielisen osastonsa  radiojakelun.

Alkuvaiheen "saunakellokytkennästä" siirryttiin muutaman vuoden kuluttua järjestelmään, jossa  Radio Finlandin toimituksesta voitiin ohjata Capitalin ohjelmalähteitä. Tämä mahdollisti nopean reagoimisen uutistapahtumiin. Ensimmäisinä vuosina ohjelmanmuutos vaati ryntäämistä  Pasilan torniin, jonka juurella olevassa  Keskusvalvomossa  kellot sijaitsivat. Vaikka pikaiset muutokset myöhemmin olivat mahdollisia,  oli kuitenkin aina harkittava, voidaanko etenkään kielijakoa noin vain muuttaa.  11. syyskuuta 2001  ohjelmistoa muutettiin heti laajasti, mutta illan venäjä jätettiin paikalleen.  Tästä seurasi lehdistödebattia, johon Radio Finland  vastasi. 

Lokakuussa  2002  Yleisradio lopetti  oman ulkomaille suunnatun radiotuotannon englanniksi, saksaksi ja ranskaksi.  Nämä lähetytykset jäivät samalla pois Capitalista. Televisiouutisten yhteydessä toimintansa aloittanut  englanninkielinen ryhmä teki uutisia  Capitaliin.   Entisestä  Radio Finlandin  englanninkielisestä ohjelmistosta  jäivät kuitenkin  ohjelmistoon  suomen kielen kurssit  englanninkielisin selostuksin. Ne jatkuivat vuosikymmenen loppuun saakka.

Voice of  America jäi pois omasta aloitteestaan 2002.  VOA ilmoitti, ettei Suomi enää kuulunut  maihin, joihin voitiin tarjota ohjelmaa korvauksetta.  Kuitenkin jostain syystä  VOA on Suomessa jatkunut  joillakin kaupallisilla  asemilla. Kun VOA hävisi Capitalista, saimme kyselyjä sellaisilta  "Amerikan ystäviltä" Suomessa, joilla olisi mahdollisuuksia  kyselyihin myös  Washingtonissa.  Mutta asia  ei selvinnyt, red tape oli  sen verran tiukassa jossain.

Ohjelmalähdevalikoima  on supistunut  hiljalleen  vuosien mittaan.  ABC Radio Australia putosi Melbournessa tehdyn maanosalinjauksen perusteella, Radio Australian levikkialueeksi  rajattiin  Tyyni mere ja Etelä-Aasia. Radio Australiaa Eurooppaan tuonut  World Radio Network oli yrittänyt asiassa neuvotella, mutta linja  Australiassa oli tiukka.  CBC jäi pois 2012, kun Kanadassa  päätettiin sulkea  Euroopan satelliittijakelu. China Radio Internationalin  Capitalin uusi  "omistaja"  eli  Radio Peili  poisti omalla päätöksellään.   Radio Finland yksikkönä oli lakannut olemasta  2006.

Uutena kielenä  television  digijakelun myötä Yle Mondoksi  muutetulla kanavalla  alkoi  2013  viro.

Selkouutiset suomeksi olivat  vuosia  keskeistä  Capitalin/Mondon ohjelmistoa. Lähetyksiä kuultiin  etenkin  Ylen venäjän yhteydessä.

Deutsche Wellen päätös lakkauttaa  saksankielinen radionsa 2012  oli pudottaa  saksan kielen asemalta.  Ylelle tarjoutui kuitenkin mahdollisuus  ottaa  ohjelmistoon  Norddeutscher Rundfunkin uutiskanava.  Se täytti osan Deutsche Welleltä vapautuneista lähetyspaikoista.

Yleisradio lopetti  Yle Mondon jakelun  digitelevision mukana jaettavana  radiona  kesäkuussa  2016.  Samalla loppui kahden muunkin radiokanavan saatavuus  television kautta. 

Televisiojakelusta putoaminen palautti  Yle Mondon   90-luvun alkuvuosien levikkitilanteeseen.  On vain ULA Espoossa (97.5 MHz) ja  sen lisäksi jakelu  kaapelitelevioissa (107.3 MHz).   Kaapelijakelun merkitys on kasvanut, koska Mondoa  lähettävä ULA  Espoossa on vaatimaton teholtaan.


Alla  Capital  FM -ohjelmisto  vuosituhannen vaiheessa, kun mukana oli sekä  ULA-jakelu että  Uudenmaan  alueellise  DAB-verkot.  DAB oli Suomessa lyhytaikaiseksi jäänyt  digitaaliradiojärjestelmä.  Nykyinen Yle Mondon ohjelmisto tästä  www.yle.fi/mondo.

YLE Radio Finland domestic schedule in the late 90s.
The  foreign language radio output   at the time when  the two DAB services  were available  as well. Below, the
coverage  areas on the FM dial in 2001. The map does not include the transmitter in Jyväskylä.


.
Capital FM availability as a VHF service 2001.

 Capital FM logo

 

 Capital logo

YLE Capital FM:n  logot vaihtelivat.


Takaisin  ulkomaanmedia.net -etusivulle.